torsdag, august 21, 2008

Selvforsyning....

Der høstes i øjeblikket. Agurker og tomater i lange baner. Nogle af agurkerne er syltet og gemmes til senere på året, hvor der ikke hænger nogen i drivhuset. Tomaterne høstes og spises lige så hurtigt som de tages ind. De er gode i madkasserne, sammen med store agurkstykker, og de forsvinder lige så hurtigt som vi kan høste dem - selvom vi har mange tomatplanter.

I dag kom turen så til chilierne. Jeg har et par dage gået og overvejet hvordan jeg skulle gemme dem til vinteren. Nu er de skyllet og udkernet og kommet i glas - og der er hældt kryddereddike over. Så må vi se om det er den måde vi skal opbevare dem på fremover. Om ik' andet så ser det da dekorativt ud, at havde dem stående i glasset :-) Er der nogen derude med gode idéer til opbevaring af chili hører jeg gerne om det!

Løgene er taget op for et par uger siden. De var klar. Camilla så for lang tid siden i udsendelserne om og med "Bonderøven fra Djursland", hvordan man kunne flette dem sammen og hænge dem op. Det fik hun så lov til at hygge sig med her i eftermiddag, og det er da blevet ok-fint. Gad vide om jeg nu får forbud mod at bruge af dem?

Etiketter: ,

5 Comments:

Blogger Mette H. said...

Sikke nogle flotte chilier. Jeg har også syltet den gang det lykkedes mig at få dyrket for mange. I år kommer der vist ingen, ved ikke hvad jeg har gjort galt.

Men du kan også fryse dem hele eller rensede. Det virker fint.

Eller tørre dem.

Der er mange muligheder.

10:45 AM  
Blogger Irene said...

Flotte chilier - vi fryser bare vores, men din måde at opbevare dem på ser da også glimrende ud.

3:57 PM  
Blogger Karina said...

Tak for jeres idéer. Jeg vil prøve lidt forskelligt, tror jeg. Der kommer stadig chilier på derude, så der er sikkert både nogle til fryseren og til at tørre. Så kan vi se hvad der passer os bedst.

3:43 PM  
Blogger Gitte said...

Uhm - ser godt ud. Også "fletningerne" med løg.

Vores drivhus har slået helt fejl i år, så der er ikke behov for syltning eller lign. - æv ;-(

5:34 PM  
Blogger Stine said...

Jeg har prøvet både at sylte, tørre og fryse.
Personligt synes jeg bedst om at fryse... det er nemmest og chilierne bevarer smagen længere end hvis man tørrer, men min mors syltede jalapenos siger jeg ikke nej til :-)
Stine (schjerning.wordpress.com)

7:11 PM  

Send en kommentar

<< Home